LA MUSIQUE | |
* | |
غالياً ما تحملني الموسيقا كما يحملني موج البحر | |
نحو نجمي الشاحب | |
وتحت سقف من الضباب أو في أثير واسع | |
أبحر | |
فأتسلق متن الأمواج المتراكمة التي يحجبها عني الليل | |
وصدري إلى الأمام ورئتاي منفوختان | |
كأنهما من قماش | |
إني لأشعر في داخلي بكل انفعالات | |
مركب مشرف على الغرق | |
وأشعر بالريح المواتية وبالعاصفة واختلاجاتها | |
تهدهدني فوق اللجة المترامية | |
وأحياناً أخرى أسمعها هادئة ملساء | |
كأنها مرآة يأسي الكبيرة | |
* | |
ترجمها عن الفرنسية | |
حنّا الطيّار | |
جورجيت الطيّار |
ادب,اخبار,فن,مصارعة,افلام,اغانى,العاب,موبايل,افلام,اغانى,برنامج,اسلاميات,تحميل,عام,صور,ازياء,ديكور,العاب,تليفزيون,اعشاب
احساس مجروح
الأحد، 24 أكتوبر 2010
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> الموسيقا
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> الغليون
LA PIPE | |
* | |
أنا غليون لأحد الكتّاب | |
فمن يتأمل سحنتي الحبشية | |
يدرك أن صاحبي مُكثرٌ من التدخين | |
فعندما يغمره الألم | |
يطلق الدخان كمدخنة كوخ | |
يُعَدّ في مطبخه الطعام | |
انتظاراً لعودة صاحبه الفلاح | |
إنب أعانق وأهدهد روحه | |
في شبكة من الدخان الأزرق | |
الذي يطلقه فمي الملتهب | |
وأصنع بلسماً قوياً يسحر قلبه | |
ويشفي فكره من التعب | |
* | |
ترجمها عن الفرنسية | |
حنّا الطيّار | |
جورجيت الطيّار |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> البوم
LES HIBOUX | |
* | |
تحت الأشجار السود تجثم طيور البوم | |
مختبئات في صفوف منتظمة | |
شاخصات بعيونهن الحُمر | |
كأنها آلهة غريبة. إنهن يتأملن | |
وبلا حراك يمكثن حتى الساعة الكئيبة | |
التي يوطد فيها الظلام سيطرته | |
طارداً أشعة الشمس المنحرفة | |
موقفهنّ هذا يعلم الحكيم أن يخشى | |
في هذا العالم | |
الحركة والزحام | |
فالإنسان الذي يسكره خيال عابر | |
يحمل معه دائماً عقابه | |
الذي يكمن في إرادة تغيير مكانه | |
* | |
ترجمها عن الفرنسية | |
حنّا الطيّار | |
جورجيت الطيّار |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> أحزان القمر
TRISTESSES DE LA LUNE | |
* | |
يحلم القمر بمزيد من الاسترخاء هذا المساء | |
كأنه حسناء تتكئ على وسائدها | |
تداعب بيد ذاهلة خفيفة حوافّ نهديها | |
قبل أن يستولي عليها النوم | |
وتستسلم متهالكة لانتشاءات طويلة | |
كأنها على متن حريري لركام ثلجي هشّ | |
وعيناها تجولان على الرُّؤى البيض | |
التي تتصاعد كأنها الأزهار في زرقة السماء | |
وعندما تدع دمعة خفيفة تسقط احياناً | |
على هذا المصباح وهي في مللها الكسول | |
يتناولها شاعر تقي عدوّ للرقاد | |
في راحة يده. هذه الدمعة الشاحبة | |
ذات الانعكاسات القزحية | |
كأنها قطعة من حجر كريم | |
ويخفيها في قلبه بعيداً عن عيون | |
الشمس | |
* | |
ترجمها عن الفرنسية | |
حنّا الطيّار | |
جورجيت الطيّار |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> نشيد الخريف
SONNET D'AUTOMNE | |
* | |
عيناك الصافيتان كالكريستال تقولان لي | |
أيها العاشق الغريب الأطوار | |
ما هي مزيتي في نظرك ؟ | |
كوني فاتنة والزمي الصمت | |
فقلبي الذي يثيره كل شيء | |
ما خلا براءة الوحش القديم | |
لا يود إطلاعك على سرّه الجهنمي | |
ولا على أسطورته السوداء المكتوبة باللهب | |
أيتها المرأة التي تدعوني يداها المهدهدتان للنوم | |
إني أكره الوجد ويوجعني الفكر | |
دعينا نتحاب في هدوء | |
فالحب في كوخه المظلم الآمن | |
يوتر قوسه المشؤومة | |
وأنا عليم بذخائر مسالحه القديمة | |
إنها الجريمة والعرب والجنون ـ يا زهرتي الشاحبة | |
ألست مثلي شمساً خريفية | |
يا لؤلؤتي التي لا أبرد ولا أشدّ منها بياضاً | |
* | |
ترجمها عن الفرنسية | |
حنّا الطيّار | |
جورجيت الطيّار |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> الغريب
قل لي , أيّها الرجل المُحيّر , من تحب أكثر , | |
أباك , أمّك , أختك أم أخاك ؟ | |
ليس لي أب أو أم أو أخت أو أخ . | |
أصدقاءك ؟ | |
ها أنت ترطن بشيء مازلت أجهله . | |
وطنك ؟ | |
لا أدري أين هو . | |
الجمال ؟ | |
أحبّه عن طيب خاطر لو كان معبودة خالدة . | |
الذهب ؟ | |
أمقته بشدّة . | |
حسن ! ماذا تحب أيّها الوحيد الفريد ؟ | |
أحب الغيوم ..... قطع السحاب ..... هناك ..... | |
في الأعالي ..... الغيوم الرائعة . |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> الدعوة إلى السفر
(القصيدة)* | |
* | |
ولدي، أختي، | |
أحلمْ بطريقة لطيفة | |
أحلْم بأن نذهب إلى هناك،لنعيش جميعاً | |
ارغب في الراحة | |
أحب ومْت، | |
في البلد الذي يشبهك ! | |
شموُسه المبللة | |
من هذي السماوات الملبدة | |
من أجل روحي لها المفاتنُ | |
المكتنفة كثيرا بالأسرار | |
مفاتن عينيك الخائنتين، | |
تلمعان عبر دموعهما | |
هناك ... كل شيء ليس إلا نظاما وجمالا، | |
فخامة، هدوءا، واشتهاء حسيا. | |
. | |
سوف يزين غرفتنا، | |
أثاث متوهج، | |
صقلته السنون؛ | |
الزهور النادرة جدا | |
تمتزج أرائجها | |
بروائح العنبر الملتبسة | |
] وإذا لقيت، هناك، لقيت [ السقوف الباذخة | |
والمرايا العميقة، | |
والتألق الشرقي، | |
كل شيء سوف يتحدث هناك. | |
إلى النفس سرا | |
لغة مسقط رأسه العذبة. | |
. | |
هناك ... كل شيء ليس إلا نظاما وجمالا، | |
فخامة، هدوءا واشتهاء حسيا. | |
أطلي على هذه القنوات | |
حيث تنام هذه البوارج | |
مزاجها شارد؛ | |
ومهما تبحر من أقصى العالم | |
فلكي تشبع أقل رغبتك | |
- الشموس الراقدة | |
تكسو الحقول، | |
والقنوات، والمدينة كاملة، | |
بالياقوت الأحمر وبالذهب؛ | |
وينام العالم | |
في ضوء ساخن | |
هناك ... كل شيء ليس إلا نظاما وجمالا، | |
فخامة، هدوءا واشتهاء حسيا. | |
* | |
ترجمة : محمد الإحسايني | |
نشر بودلير، "الدعوة إلى السفر"، ثلاث مرات (1857، 1861، 1862) وهنا القصيدة. | |
Baudelaire les Fleurs du Mal. Spleen de Paris et Idéal* | |
(l’Invitation au voyage) p.p 136, 138 |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> القارورة
ظلت تنام، | |
ألف بنات أفكار | |
في خدر حزين | |
ترتعش بهدوء | |
في الظلمات الكثيفة | |
التي تنفض جناحها وتنطلق | |
مموهة باللازورد، | |
مصقولة بالورد، | |
مزركشة بالذهب | |
ها هي الذكرى النشوى التي تختلج | |
في الهواء المضطرب؛ تنغلق عيناي؛ | |
يأخذ الدوار نفسي المنهزمة ويدفعها بيدين اثنتين | |
عبر هوة مظلمة من الأبخرة الإنسانية العفنة، | |
. | |
كذلك عندما أصبح تائها في الذاكرة | |
عندما ُأرى مرميا في زاوية مرآة مشؤومة، | |
هناك رجال، أيتها القارورة الشائخة المحزونة، | |
الفانية المغبرة، القذرة، الخسيسة، اللزجة، المشقوقة | |
. | |
سأصبح نعشك أيتها النتانة الودود | |
شاهد قوتك وشدتك | |
عزيزي السم الذي يضنيني، يا حياة وموت قلبي ! | |
* | |
(القارورة) "أزهار الشر" شارل بودلير | |
ترجمة محمد الإحساين |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> الشاعر والطائر
كثيراً ما يمسك بحّارة السّفن، وهم يلهون، | |
بعض طيور "القوطرس"، تلك الطيور البحرية الضخمة، | |
التي تتبع السفن ماخرة العباب، وترافقها محلّقة بخمول، | |
ولا يكاد البحّارة يضعونها على ظهر السفينة، | |
حتّى تترك هذه الطيور، التي كانت ملوك الأجواء، | |
أجنحتها الكبيرة تتدلى كالمجاذيف وتزحف على جانبيها، | |
هذه الطيور المهاجرة، كم تبدو عند ذلك، | |
ضعيفة وفاقدة الحيلة، | |
هي التي كانت في الجوّ، ساحرة الجمال، | |
لكم أصبحت مضحكة وقبيحة يلهو بها البحّارة، | |
هذا بمشربه، وذاك بتقليده الطائر العاجز عن الطيران. | |
وأنت، أيها الشّاعر، مثلك في ذلك مثل أمير الأجواء، هذا | |
الذي يتحدّى العاصفة في الجوّ ويهزأ بالصيّاد، | |
ولكنّه عندما يقع على الأرض، منفيّاً، | |
تعيق ذلك العملاق أجنحته الضخمة، | |
وتمنعه من المشي. |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> الإنسان والبحر
أيها الإنسان الحرّ، سيظلّ البحر عزيزاً على قلبك، | |
البحر مرآتك، تتأمّل بإعجاب روحك في تموّجاته الأبدية. | |
ونفسك ليست أقلّ عمقاً من أغواره. | |
يحلو لك أن تغوص في أحضان صورتك، | |
وتعانقها بعينيك وبذراعيك، بينما يلهو قلبك أحيانا | |
عن أهوائه، بالاستماع إلى صخب وهدير أمواج البحر، العاتية، | |
أنتما الاثنين، غامضان ومتكتّمان. | |
أيها الإنسان، لم يستطع أحد سبر خفايا نفسك. | |
أيها البحر، لا يعرف أحد كنوزك الخفيّة، | |
لشدة حرصكما، على كتمان أسراركما. | |
ومع ذلك، فقد مرّت قرون لا تحصى، | |
وأنتما تتصارعان، دون ندم ولا شفقة، | |
لفرط ما تحبّان المجازر والموت. | |
فيالكما من متصارعين أبديين، أيها الأخوان المصرّان على الشراسة والعناد. |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> إلى عابرة
الشارع الصاخب كان من حولي يعوي | |
وعبرت امرأة، طويلة، نحيلة، | |
ترفل في الحداد، والألم المهيب، وبيد باذخة ترفع، | |
وتوازن الأكليل والهدب؛ | |
. | |
رشيقة ونبيلة، لها ساق تمثال. | |
وأنا، في عينيها، في السماء الداكنة حيث هب الاعصار | |
كنت أشرب متشنّجاً كممسوس | |
العذوبة التي تفتن، واللذة التي تقتل | |
. | |
وميض... ثم الليل! – أيها الجمال الهارب | |
بنظرته التي جعلتني أولد من جديد | |
هل أراك بعدُ إلا في الأبدية؟ | |
في مكان آخر، بعيداً جدّاً! بعد فوات الأوان! وربما أبداً فأنا لا أدري أين هربت، وأنت تجهل أين مضت بي قدماي، أنت الذي أحببته، وكنت تعرف هذا. | |
* | |
ترجمة: أحمد عبدالمعطي حجازي / منشورات الخازندر |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> الباطروس
لكي يزجون أوقات فراغهم يتلهى رجال البحر | |
بطيور الباطروس تلك المخلوقات البحرية الضخمة | |
المرافقة الكسولة لجوابي البحار | |
حينما تشق سفنهم عباب البحر وأجاج الملح... | |
وما أن تحط قدميها على سطح سفينة | |
حتى تجر ملوك للآفاق هذى | |
في رعونة تدعو للرثاء... | |
أجنحتها الضخمة البيضاء... | |
كما تنجر المجاذيف على جانبي قارب. | |
. | |
ياله من أخرق وضعيف هذا المسافر المجنح ... | |
لقد كان قبل وقت وجيز يكسوه البهاء... | |
وهو الآن قبيح ومثير للضحك وللرثاء. | |
أحدهم يمعن في مضايقته بمداعباته السخيفة المؤذية... | |
والآخر يومىء إليه ويتبعه هازئا من عجزه المهيض... | |
. | |
إن الشاعر شبيه بأمير الآفاق هذا... | |
يرتاد العواصف ويهزأ من نبل الصياد ... | |
منفي في الأرض... | |
وبين الساخرين الأوغاد ... | |
يعوق خطاه ثقل جناحيه الضخمين المجرورين | |
* | |
ترجمة : الدكتور عمر عبد الماجد |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> الملاح المحنك
يا موت !.. أيها الملاح المحنك ، | |
الموكل بسفر الأرواح ، | |
آن الأوان فأرفع المراسي، | |
وهيئ لنا الرحيل | |
مللنا المقام هنا – يا موت! .. | |
فعجل الرواح | |
وإن يكن –أيها الملاح!– | |
قد أدلهم | |
أمامك البحر والسماء | |
فإن نفوسنا التي ألمت بها – | |
يشع منها الضياء. |
شارل بودلير / Charles Baudelaire >> الشبح
LE REVENANT | |
* | |
كالملائكة ذات العيون الوحشية | |
سأعود إلى مخدعك | |
وأتسلل إليك بغير جلبة مع ظلام الليل | |
وسأمنحك يا سمرائي | |
قبلاً باردة كالقمر | |
ومداعبات أفعوان يسعى حول وكره | |
وعندما يعود الصباح الكئيب | |
ستجدين مكاني فارغاً وسيستمر بارداً حتى المساء | |
وكما يحب بعضهم أن يسيطروا | |
بالحب على حياتك وشبابك | |
أنا أريد أن أسيطر بالرعب | |
* | |
ترجمها عن الفرنسية | |
حنّا الطيّار | |
جورجيت الطيّار |
بوتيكات - الشاعر أحمد فؤاد نجم
بوتيكات
بوتيكات النات كوا النَّات وشقق مفروشه وعمولات يا حلاوه الناوه كوا الناوه يا بلدنا يا آخر فتاكات بوتيكات النات كوا النات شبيك لبيك فتح مخط لبيك شبيك غمض عينك حتقفّل مخك ح نطخك ونلوشك لو تفتح عينك ركب قرنين تركب مازدا وتعيش سلطان في البرواز دا مش عاجبك فالجبنه الفازده والعيش والفول والكرَّات يا حلاوه الناوه كوا الناوه يا بلدنا يا آخر فتاكات بوتيكات النات كوا النَّات مين فيكوا ما يعرفش عليوه شيّال المنيا الكحيان في ثواني اتمول واتحول بقي مسيو عليوه عليَّان إزاي؟ ما هي بوظه ومفتوحه على حس ولاد المفضوحه وأرانب صاحيه ومدبوحه تتأستك تبيع البنوكات يا حلاوه الناوه كوا الناوه يا بلدنا يا آخر فتكات بوتيكات النات كوا النَّات حتقول الفقرا ومشاكلهم دي مسائل عايزه التفانين وأنا رأيي نحلها رباني ونموّت كل الجعانين وبهذا ما حشد ح يجوع لو نعلن هذا المشروع وح نقفل هذا الموضوع نهائياً ونعيش في تبات يا حلاوه الناوه كوا والناوه يا بلدنا يا آخر فتكات بوتيكات النات كوا النات
يا فلسطينية - الشاعر أحمد فؤاد نجم
يا فلسطينية ..
يا فلسطينية و البندقاني رماكو ..
بالصهيونية تقتل حمامكو فِ حماكو
يا فلسطينية و أنا بدي أسافر حداكو
ناري بإيديا و إيديا تنزل معاكو
على راس الحية و تموت شريعة هولاكو
يا فلسطينية و الغربة طالت كفايا
و الصحرا أنّت من اللاجئين و الضحايا
و الارض حنّت للفلاحين و السِقايا
و الثورة غاية و النصر أول خطاكو
يا فلسطينية و الثورة هيَّ الاكيدة
بالبندقية نفرض حياتنا الجديدة
و السكة مهما طالت و بانت بعيدة
مد الخطاوي هو اللي يسعف معاكو
يا فلسطينية فيتنام عليكو البشارة
بالنصر طالعة من تحت مية ألف غارة
و الشمعة والعة و الامر كان بالخسارة
راجعين حيارى عقبال ما يحصل حداكو
يا فلسطينية و البندقاني رماكو ..
بالصهيونية تقتل حمامكو فِ حماكو
يا فلسطينية و أنا بدي أسافر حداكو
ناري بإيديا و إيديا تنزل معاكو
على راس الحية و تموت شريعة هولاكو
يا فلسطينية و الغربة طالت كفايا
و الصحرا أنّت من اللاجئين و الضحايا
و الارض حنّت للفلاحين و السِقايا
و الثورة غاية و النصر أول خطاكو
يا فلسطينية و الثورة هيَّ الاكيدة
بالبندقية نفرض حياتنا الجديدة
و السكة مهما طالت و بانت بعيدة
مد الخطاوي هو اللي يسعف معاكو
يا فلسطينية فيتنام عليكو البشارة
بالنصر طالعة من تحت مية ألف غارة
و الشمعة والعة و الامر كان بالخسارة
راجعين حيارى عقبال ما يحصل حداكو
أغنية السلام - الشاعر أحمد فؤاد نجم
أغنية السلام
بانوراما الدنيا فونية .. صندوق الدنيا عصري
الصورة من أميركا .. و الصوت من جوا مصري
لو تفهم كل قصدي .. أوهبلك نص قصري
و اكتبلك الوصية .. على جناح الحمام
و اتفرج يا سلام لم .. و اتفرج يا سلام
شوف عندك يا سلام لم .. و اتفرج يا سلام
هزلية مرسحية .. على تياترو السلام ( تياترو : المسرح )
سلام كلام أغاني ... و عليكم السلام
ما عاد على الغلابا عايد غير الكلام
و الحالة كل مادا يا سادة يا كرام
و اتفرج يا سلام لم .. و اتفرج يا سلام
سالمة يا سلامة .. و دليلة رجعت بسلامة
مصرية و من مواليد شبرا .. من تحت نفقها و مجاريها
لو كانوا ما حرقوش الاوبرا .. كانت حتلعلع لياليها
بالغنوة المدهونة شفايف .. غرقانة و سايحة ببلاويها
سيد درويش اللي حيلتنا .. سرقوه و باعوه بيعة ندامة
سالمة يا سلامة .. و دليلة جات بالسلامة ..
سالمة يا سلامة .. كوكا كولا جات بالسلامة
نشروا الاعلان ... ملو الجرنان
جوا البراويز الدهبية
و التلفزيون بالصوت و اللون
كوكا كولا هي الاصلية
اشرب يا خفيف .. بطّل تخاريف
بلا طيز الطور بلا وطنية
كوكا كولا تفوق و تروق ضد الافكار الهدامة
سالمة يا سلامة .. طير بينا و رفرف يا حمامة
سالمة يا سلامة .. على مصر التانية أم علامة
الصورة من أميركا .. و الصوت من جوا مصري
لو تفهم كل قصدي .. أوهبلك نص قصري
و اكتبلك الوصية .. على جناح الحمام
و اتفرج يا سلام لم .. و اتفرج يا سلام
شوف عندك يا سلام لم .. و اتفرج يا سلام
هزلية مرسحية .. على تياترو السلام ( تياترو : المسرح )
سلام كلام أغاني ... و عليكم السلام
ما عاد على الغلابا عايد غير الكلام
و الحالة كل مادا يا سادة يا كرام
و اتفرج يا سلام لم .. و اتفرج يا سلام
سالمة يا سلامة .. و دليلة رجعت بسلامة
مصرية و من مواليد شبرا .. من تحت نفقها و مجاريها
لو كانوا ما حرقوش الاوبرا .. كانت حتلعلع لياليها
بالغنوة المدهونة شفايف .. غرقانة و سايحة ببلاويها
سيد درويش اللي حيلتنا .. سرقوه و باعوه بيعة ندامة
سالمة يا سلامة .. و دليلة جات بالسلامة ..
سالمة يا سلامة .. كوكا كولا جات بالسلامة
نشروا الاعلان ... ملو الجرنان
جوا البراويز الدهبية
و التلفزيون بالصوت و اللون
كوكا كولا هي الاصلية
اشرب يا خفيف .. بطّل تخاريف
بلا طيز الطور بلا وطنية
كوكا كولا تفوق و تروق ضد الافكار الهدامة
سالمة يا سلامة .. طير بينا و رفرف يا حمامة
سالمة يا سلامة .. على مصر التانية أم علامة
ورقه .. من ملف القضية - الشاعر أحمد فؤاد نجم
ورقه .. من ملف القضية
انت شيوعى انا مصراوى انتومصايب انتو بلاوى ممكن اعرف مين الأول بيكلمنى احنا نيابة أمن الدولة دولة مين دولة مصر مصر العشه ولآ القصر أيوه حنبدى ندور ونلف حاجه تنرفز خالص اف مالك.. شايل طاجن خالك لم لسانك ما تخرفش أنا ما اقصدش اهانتك طبعا ايوه استعبط لا ما اعرفش ايه رأيك فى سفارة كوريا ايه رأيك فى قضية مصر مصر فى وحده هى وسوريا وليبيا ولازم ييجى النصر ييجى منين و ازاى ولمين آدى كلام الشيوعيين أنا من حقى حق فى عينك أنا بتكلم بينى وبينك يعنى كلام بره التحقيق اذا كانش يسبب لك ضيق طيب فول مين مسؤل ؟ مين مسؤل عن ايه يا أخينا ع اللى جرى لنا ف غزه وسينا أنت شيوعى أكيد وطاوعنى فض دمغك من دى قضيه شعبنا جاهل مهما تقول له مش حيآمن بالشيوعيه ما الشيوعيه فى فيتنام ايه رأيك فيهم يا همام مش بطال مش بطال لكن احنا .. ورانا عيال طب ما نحارب لجل عيالنا يطلعوا أسعد من اجيالنا انت الظاهر مخك فاضى وحتتعبنى معاك ع الفاضى وأنا بحبت معاك بكفايه ابقى اتفلسف عند القاضى هى قضية ؟ لأ ملوخية آمال فاهم ايه آمال هى الدوله دى لعب عيال ممكن أعرف أنا هنا ليه أيوه حتعرف أمال ايه يوم خمسه وعشرين الماضى ايه مشاك عند التحرير تحرير ايه يا جناب القاضى أنا مش فاضى بكره تصير بطل غلبه وجاوب دوغرى أنا غلباوى كده من صغرى كل الشيوعيين امثالك آخر غلبه وقلة ذوق يحصل ايه لو تمشى فى حالك فاكر نفسك مين ما تفوق لو راح افوق مش من مصلحتك أما معجب جدا بصراحتك أيه رأيك فى حكاية الطلبه حاجه عظيمه بشرة خير انت دماغك ينفع جزمه وانت لسانك ينفع سير أخرس قطع لسانك سافل كتر خيرك مخك قافل مين وداك بقى عند الطلبه رايح ضمن المندسين رحت أناقشهم واسمع منهم تسمع منهم ايه ياسى طين دول عايزيين الدنيا تولع علشان اصلا مش فاهمين هى الحرب يا عالم لعبه دى بتتكلف بالملايين وانت حتدفع ايه من جيبك امال حدفع من جيب مين انت حمار وخدوك فى مشمك رحت هناك زى الباقيين عاملين لجنه وقال وطنيه مش ممكن دول وطنيين وجماعة انصار الثورة وفلسطين وهباب الطين ما نخلينا يا سيدى فى حالنا مالناومال الفدائين هو احنا اللى نهبنا بلدهم دول عالم صيع فاقدين قتلوا الراجل عند الشيرتون واحنا اللى طلعنا القاتلين وصفى التل ده كلب وخاين اهو كل العالم خاينين واحد صاحبى مراته مرافقه وهو مرافق ييجى عشرين أمريكا بتزعل وبتحزن هو احنا يا عالم ناقصين مش نستعبر م اللى جرالنا ونعيش بقى زى العايشين دى عيال عملا للشيوعيه واحنا عدو الشيوعيين روق دمك بس يا بيه مين مساعدكو بفالو سنين بيساعدونا صحيح يا سى بعجر علشان أصلا مش فاهمين احنا حليتنا منين نديهم ونسددهم بالملايين يمكن يعنى قضية مبدأ مبدأ مين وزكايب مين هى دى عالم تعرف مبدأ دول بقول لك ناس مجانين اخترعولنا السد العالى علشان نبقى اشتراكيين اشتراكيه هناك فى بلدهم واحنا فى دارنا نعيش حريين عايزيين الفلاح الجاهل يتساوى بالمحترامين وكمان قال تحديد ملكيه أبو ألفين يدوه خمسين شغل ملاحده وعالم كفره ومخالفين احكام الدين والعمال راخرين اسم الله فاهمين روحهم بنى آدميين ناس عايزين الحرق بولعه دا كله من الشيوعيين نشروا لنا الأفكار السوده أولاد الكلب الملاعين مين وداك بقى عند الطلبه انطق قول اتكلم مين هما ايه مطالبهم ؟ انت حتستجوبنى يا شاطر لأ مش قصدى بس أنا بسأل كانو طالبين كراريس ومساطر ولا مطالب ميه الميه كل الشعب مآمن بيها دول طالبين حرب وشعبيه مين مجنون بقى حيمشيها عايزين يدوا الرتش سلاح عشان تحصل فيها مجازر أنا لو أشوف حلوف فلاح شايل شومه لازم اهاجر لازم بينه وبينك دم دم ف عينك هس اتلم ثم نحارب ليه وبأيه بسلاح ما يموتش بعوضه روق دمك بس يا بيه الحرب ضروره ومفروضه واهو نفس سلاحنا المظلوم فى فيتنام دابح أمريكا دى طبيعه أرض يابتى آدم بطلوا بقى كدب وبولوتيكا طب ما الهند بنفس سلاحنا فى باكستان بعزقت الغرب رأيك يعنى ضرورى ان احنا وحتما يعنى نخش الحرب طيب حاضر فين المخبر حتغير رأيك بالضرب يناير
التحالف - الشاعر أحمد فؤاد نجم
التحالف
يعيش اهل بلدى وبينهم مفيش تعارف يخلى التحالف يعيش تعيش كل طايفه من التانيه خايفه وتنزل ستاير بداير وشيش لكن فى الموالد يا شعبى يا خالد بنتلم صحبه ونهتف يعيش يعيش اهل بلدى يعيش النثقف على مقهى ريش يعيش يعيش يعيش محفلط مزفلط كتير الكلام عديم الممارسه عدو الزحام بكام كلمه فاضيه وكام اصطلاح يفبرك حلول المشاكل قوام يعيش المثقف يعيش يعيش يعيش يعيش اهل بلدى يعيش التنابله فى حى الزمالك وحى الزمالك مسالك مسالك تحاول تفكر تهوب هنالك تودر حياتك بلاش المهالك لذلك اذا عزت توصف حياتهم تقول الجياه عندنا مش كذلك وممكن تشوفهم فى وسط المدينه اذا مر جنبك أتومبيل سفينه قفاهم عجينه كروشهم سمينه جلودهم بتضوى دماغهم تخينه سنانهم مبارد تفوت فى الجليد ما فيش سخن بارد بيكلوا الحديد ما دام نهر وارد وجاى م الصعيد تزيد الموراد كروشهم تزيد وتسمع وتسلم بأن التنابله أو الأكلين حيسمع كبيرهم ويعمل مقابله مع الفلاحين ويحصل تحالف ما بين الجميع ونملا المصارف بدم القطيع أطيع الخليفه وأطيع والديك دا مفروض عليك تزرع وتبعت لحى الزمالك وحى الزمالك مسالك مسالك تحاول تفكر تهوب هنالك تودر حياتك بلاش المهالك لذلك أذا حد جابلك سيرتهم تبسمل تكبر وتهتف كذلك يغيش التنابله يعيش يعيش يعيش يعيش اهل بلدى يعيش الغلابه فى طى النجوع نهارهم سحابه وليلهم دموع سواعد هزيله لكن فيها حيله تبدر تخضر جفاف الربوع مكن شغل كايرو ما يتعبش دايره لا ياكل ولا حتى يقدر يجوع يا غلبان بلدنا يا فلاح ياصانع ياشحم السواقى يا فحم المصانع يا منتج يا مبهج يا آخر حلاوه يا هادى يا راضى يا عاقل يا قانع ما تتعبش عقلك فى شغل السياسه وشوف انت شغلك بهمه وحماسه وعود عيالك فضيلة الرضا لأن احنا طبعا عبيد القضا ورزقك ورزقى ورزق الكلاب دا موضوع مؤجل ليوم الحساب كمان الصحافه جتكتب فى حالتك وتنشر مناظر لخالك وحالتك وتتطلع يامسعد عليك الغناوى وتسمع بأسمك فى قلب القهاوى تحبك مشيره وبنات الجزيره وقصة غرامك تشيع فى الرداوى يعيش عم مسعد يعيش يعيش يعيش
الممنوعات - الشاعر أحمد فؤاد نجم
الممنوعات
ممنوع من السفر
ممنوع من الغنا
ممنوع من الكلام
ممنوع من الاشتياق
ممنوع من الاستياء
ممنوع من الابتسام
وكل يوم فى حبك
تزيد الممنوعات
وكل يوم باحبك
اكتر من اللى فات
حبيبتى يا سفينه
متشوقه و سجينه
مخبر فى كل عقده
عسكر فى كل مينا
يمنعنى لو أغير
عليكى أو أطير
بحضنك
أوأنام
فى حجرك الوسيع
وقلبك الربيع
اعود كما الرضيع
بحرقة الفطام
حبيبتى يا مدينه
متزوقه وحزينه
فى كل حاره حسره
وف كل قصر زينه
ممنوع من انى اصبح
بعشقك او ابات
ممنوع من المناقشه
ممنوع من السكات
وكل يوم فى حبك
تزيد الممنوعات
وكل يوم بحبك
اكتر من اللى فات
ممنوع من الغنا
ممنوع من الكلام
ممنوع من الاشتياق
ممنوع من الاستياء
ممنوع من الابتسام
وكل يوم فى حبك
تزيد الممنوعات
وكل يوم باحبك
اكتر من اللى فات
حبيبتى يا سفينه
متشوقه و سجينه
مخبر فى كل عقده
عسكر فى كل مينا
يمنعنى لو أغير
عليكى أو أطير
بحضنك
أوأنام
فى حجرك الوسيع
وقلبك الربيع
اعود كما الرضيع
بحرقة الفطام
حبيبتى يا مدينه
متزوقه وحزينه
فى كل حاره حسره
وف كل قصر زينه
ممنوع من انى اصبح
بعشقك او ابات
ممنوع من المناقشه
ممنوع من السكات
وكل يوم فى حبك
تزيد الممنوعات
وكل يوم بحبك
اكتر من اللى فات
فاليري جيسكار ديستان - الشاعر أحمد فؤاد نجم
فاليري جيسكار ديستان
فاليري جيسكار ديستان
والست بتاعه كمان
حيجيب الديب من ديله
ويشبع كل جعان
ياسلاملم يا جدعان
ع الناس الجنتلمان
داحناحنتمنجه واصل
وحتبقى العيشه جنان
التلفزيون حيلون
والجمعيات تتكون
والعربيات حتمون
بدل البنزين برفان
وحتحصل نهضه عظيمه
وحتبقى علينا القيمه
فى المرسح أو فى السيما
أو فى جنينة الحيوان
وحتبقى الأشيا زلابيه
ولاحوجه لسوريا وليبيا
وحنعمل وحده أرابيا
مع لندن والفاتيكان
والفقرا حيكلوا بطاطا
وحيمشوا بكل ألاطه
وبدال ما يسوا شلاطه
حيسموا عبالهم جان
ودا بفضل صديكي ( صديقي)
ديستان الرومنتيكى
ولاحدش فيكو شريكى
فى المسكن والسكان
والست بتاعه كمان
حيجيب الديب من ديله
ويشبع كل جعان
ياسلاملم يا جدعان
ع الناس الجنتلمان
داحناحنتمنجه واصل
وحتبقى العيشه جنان
التلفزيون حيلون
والجمعيات تتكون
والعربيات حتمون
بدل البنزين برفان
وحتحصل نهضه عظيمه
وحتبقى علينا القيمه
فى المرسح أو فى السيما
أو فى جنينة الحيوان
وحتبقى الأشيا زلابيه
ولاحوجه لسوريا وليبيا
وحنعمل وحده أرابيا
مع لندن والفاتيكان
والفقرا حيكلوا بطاطا
وحيمشوا بكل ألاطه
وبدال ما يسوا شلاطه
حيسموا عبالهم جان
ودا بفضل صديكي ( صديقي)
ديستان الرومنتيكى
ولاحدش فيكو شريكى
فى المسكن والسكان
كلمتين ( إلى مصر ) - الشاعر أحمد فؤاد نجم
كلمتين ( إلى مصر )
كل عين تعشق حليوة
و إنتي حلوة في كل عين
يا حبيبتي أنا قلبي عاشق
و اسمحيلي بكلمتين
كلمتين يا مصر يمكن
هما أخر كلمتين
حد ضامن يمشي آمن
أو مِـآمن يمشي فين
شابة يا أم الشعر ليلي
و الجبين شق النهار
و العيون بحرين أماني
و الخدود عسل و نار
و اللوالي ( اللؤلؤ) بابتسامتك
يحكوا أسرار المحار
يللي ساكنة القصر عالي
إيمتى يهنالي المزار
كلميني يا صبية
طال علي َّ الانتظار
كلمتين يا مصر يمكن
هما أخر كلمتين
حد ضامن يمشي آمن
أو مِـآمن يمشي فين
قصرك المسحور غيلانو
أغبى من دود الغيطان
بعد مص الغصن الاخضر
ينحتوا عضم العيدان
و اللي خلى الارض خضرا
و اللي خلى الدار آمان
عاش بجور ملو جوفه
مات بخوفه من الغيلان
طوّع الغلبان
ما قالش عن شقا العمر اللي كان
كلمتين بمصر يبقوا
هما أخر كلمتين
حد ضامن يمشي آمن
أو مِـآمن يمشي فين
أدي كلمة من عذابي قلتهالك
باقي كلمة
من حنيني صنتهالك
في الضلوع من دنيا ظلمة
كنت خايف يلمحوها
يقتلوها في سكة ظلمة
سقسقت و النور بشاير بشاير
زهرة الصبار يا سلمى
يا نسيم الشوق يا طاير يا طاير
خد لمصر في الصبح كلمة
طول ما يبقى الركب ساير
بالبصاير و العينين
يبقى ضامن يمشي آمن
يبقى عارف يمشي فين
كل عين تعشق حليوة
و إنتي حلوة في كل عين
يا حبيبتي أنا قلبي عاشق
و اسمحيلي بكلمتين
كلمتين يا مصر يمكن
هما أخر كلمتين
حد ضامن يمشي آمن
أو مِـآمن يمشي فين
شابة يا أم الشعر ليلي
و الجبين شق النهار
و العيون بحرين أماني
و الخدود عسل و نار
و اللوالي ( اللؤلؤ) بابتسامتك
يحكوا أسرار المحار
يللي ساكنة القصر عالي
إيمتى يهنالي المزار
كلميني يا صبية
طال علي َّ الانتظار
كلمتين يا مصر يمكن
هما أخر كلمتين
حد ضامن يمشي آمن
أو مِـآمن يمشي فين
قصرك المسحور غيلانو
أغبى من دود الغيطان
بعد مص الغصن الاخضر
ينحتوا عضم العيدان
و اللي خلى الارض خضرا
و اللي خلى الدار آمان
عاش بجور ملو جوفه
مات بخوفه من الغيلان
طوّع الغلبان
ما قالش عن شقا العمر اللي كان
كلمتين بمصر يبقوا
هما أخر كلمتين
حد ضامن يمشي آمن
أو مِـآمن يمشي فين
أدي كلمة من عذابي قلتهالك
باقي كلمة
من حنيني صنتهالك
في الضلوع من دنيا ظلمة
كنت خايف يلمحوها
يقتلوها في سكة ظلمة
سقسقت و النور بشاير بشاير
زهرة الصبار يا سلمى
يا نسيم الشوق يا طاير يا طاير
خد لمصر في الصبح كلمة
طول ما يبقى الركب ساير
بالبصاير و العينين
يبقى ضامن يمشي آمن
يبقى عارف يمشي فين
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)